جمعه ۱۵ دی ۱۳۸۵ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: رشد اقتصاد جهان اوج خود را پشت سر گذاشته است و رونق بازارهای سهام دیگر به این دوران اوج نخواهد رسید.

 سال 2007 سال بازگشت رونق اقتصادی در آمریکا و شاید هم سال پایانی دوران اوج اقتصاد جهانی باشد که از پنج سال پیش آغاز شد. البته این دوران اوج، با رکود یا سقوط مالی همراه نخواهد بود، بلکه رشد‌های آهسته‌تر و آرام‌تر را به دنبال خواهد داشت.

لیست چالش‌هایی که سرمایه‌گذاران در سال‌های آتی با آنها روبه‌رو خواهند بود، طولانی است. رشد سود شرکت‌ها در بسیاری از کشورها کاهش خواهد یافت، نرخ‌های بهره در انگلستان و منطقه اتحادیه اروپا در حال افزایش‌اند، اقتصاد آمریکا رو به افول است و چین نیز سعی دارد اقتصاد خود را همچنان سرپا حفظ‌ کند.

مؤسسه مورگان استنلی پیش‌بینی می‌کند در نبود فجایع بزرگ، اقتصاد جهانی در سال 2007 با رشد 3/4 درصدی مواجه خواهد بود که از میانگین رشد 7/3 درصدی 45 سال اخیر بالاتر، اما از رشد 5 درصدی سال 2006 کمتر خواهد بود. منطقه آسیا همچنان موتور رشد اقتصاد جهان خواهد بود و دیگر مناطق از رشد به تناسب کمتری از آسیا برخوردارند.

 بر اساس نظرسنجی مؤسسه مریل لینچ از مدیران مالی شرکت‌ها، سال 2007 نه خیلی گرم و نه خیلی سرد خواهد بود اما نرخ‌های رشد به سطح متوسط دهه‌های اخیر کاهش خواهد یافت، مخاطرات تورمی را می‌توان کنترل کرد و نرخ‌های کوتاه‌مدت دیگر نیازی به افزایش بیشتر ندارند که این امر، خوشبینانه خواهد بود.


در سال 2007 نقدینگی مازاد عظیمی که به سمت چند کالا یا دارایی خاص گسیل داده شود و رشد تورم را به دنبال داشته باشد، وجود نخواهد داشت و در نتیجه بسیاری از بانک‌های مرکزی که علاقمند به کاهش نرخ‌های بهره هستند مجبور به حفظ آنها در سطح بالا هستند تا از نوسانات قیمتی جلوگیری کنند.


با کاهش رشد اقتصاد جهانی، تفاوت‌های عملکرد اقتصادی مناطق و کشورهای مختلف، آشکارتر خواهد شد. رشد اقتصادی فرانسه در سال 2007 از برآورد قبلی 1/2 درصد به 9/1 درصد خواهد رسید.

 رشد اقتصادی آلمان که در سال 2006 به 5/2 درصد رسید، سال 2007 به 5/1 درصد سقوط خواهد کرد و حتی اسپانیا که در چند سال اخیر قوی‌ترین رشد اقتصادی را در منطقه اروپا داشت، انتظار می‌رود رشد اقتصادی آن از 7/3 درصد به 2/3 درصد کاهش یابد.

 اقتصاد ژاپن نیز با کاهش آهنگ رشد مواجه خواهد شد و اکثر اقتصاددان‌ها رشدی 2 درصدی برای این کشور در سال 2007 پیش‌بینی می‌کنند که 4/0 واحد درصد از رقم سال گذشته کمتر خواهد بود که این روند برای کشوری که بر روی موفقیت خود در دستیابی به رشد بالای اقتصادی پس از 15 سال بسیار مانور کرد، یک تأسف بزرگ خواهد بود.

 آمریکا در سال 2007 به دومین مرحله از رشد کند اقتصادی خود که از سال 2006 آغاز شده، خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی آن از 3/3 درصد در سال 2006 به 6/2 درصد در سال 2007 کاهش یابد.

کد خبر 12511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز